Permanente link
Naar de actuele versie van de regeling
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR711010
Naar de door u bekeken versie
http://lokaleregelgeving.overheid.nl/CVDR711010/1
Verordening Adviescommissie Omgevingskwaliteit Mook en Middelaar 2024 vastgesteld
Geldend van 01-01-2024 t/m heden
Intitulé
Verordening Adviescommissie Omgevingskwaliteit Mook en Middelaar 2024 vastgesteldDe raad der gemeente Mook en Middelaar,
Gelezen het voorstel van het College van burgemeester en wethouders d.d. 14 november 2023
Gelet op het advies van de raadscommissie d.d. 6 december 2023 en op de artikelen 108 en 149 van de Gemeentewet en afdeling 17.2 van de Omgevingswet;
besluit vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Mook en Middelaar 2024
Paragraaf 1 Algemene bepalingen
Artikel 1 Definities
In deze verordening wordt verstaan onder:
- •
Adviescommissie Omgevingskwaliteit: gemeentelijke adviescommissie als bedoeld in artikel 17.9 van de wet. Hierna te noemen de ‘Commissie’. Onder de Commissie vallen de mandaatcommissie, LKM-commissie en overige disciplines;
- •
College: het college van burgemeester en wethouders van gemeente Mook en Middelaar;
- •
Cultureel erfgoed: cultureel erfgoed als bepaald in artikel 1.1 van de wet met uitzondering van archeologische rijksmonumenten;
- •
Goede omgevingskwaliteit: hetgeen daaronder wordt verstaan in artikel 1.3 van de wet;
- •
LKM-commissie: commissie Limburgs Kwaliteitsmenu;
- •
Mandaatcommissie: een benoemde adviseur ruimtelijke kwaliteit en adviseur cultuurhistorie en de commissie erfgoed/cultuurhistorie, die op grond van artikel 9, eerste lid, de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of de voorbereiding van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de mandaatcommissie kunnen nemen, met inachtneming van het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet;
- •
Wet: de Omgevingswet.
Paragraaf 2 Adviestaak
Artikel 2 Taak en werkzaamheden
- 1.
De Commissie heeft als taak de raad en burgemeester en wethouders te adviseren bij de uitoefening van hun taken en bevoegdheden op grond van de wet met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit en al hetgeen daarmee verband houdt of daartoe bevorderlijk kan zijn. Daaronder wordt in elk geval begrepen het geven van voorlichting over de doelstelling van een goede omgevingskwaliteit en over de werkzaamheden van de Commissie.
- 2.
Ter uitvoering van haar taak:
- a.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over een aanvraag om of een ontwerpbesluit voor een omgevingsvergunning voor:
-
1 ̊. een rijksmonumentenactiviteit met betrekking tot een monument of omgeving daarvan;
-
2 ̊. een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op een voorbeschermd gemeentelijk monument of een gemeentelijk monument of omgeving daarvan;
-
3 ̊. een omgevingsplanactiviteit die betrekking heeft op het cultureel erfgoed;
-
4 ̊. een omgevingsplanactiviteit in geval de Commissie in het omgevingsplan als adviseur is aangewezen;
-
5 ̊. een andere activiteit in geval burgemeester en wethouders een advies nodig achten met het oog op het bereiken en in stand houden van een goede omgevingskwaliteit;
- b.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over het door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aanwijzen van een onroerende zaak als rijksmonument ingevolge artikel 3.1, eerste lid, van de Erfgoedwet of over het aan een locatie geven, wijzigen of intrekken van de functie-aanduiding gemeentelijk monument op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de wet;
- c.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over het aan een locatie geven, wijzigen of intrekken van een functie-aanduiding anders dan gemeentelijk monument die betrekking heeft op cultureel erfgoed op grond van artikel 4.2, eerste lid, van de wet;
- d.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders of uit eigen beweging over het ontwikkelen van beleid inclusief omgevingsvisie, omgevingsplan en maatwerkregels voor de omgevingskwaliteit;
- e.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders in een geval van een verkenning als bedoeld in artikel 5.48, tweede lid, van de wet en in andere gevallen waarin burgemeester en wethouders een advies nodig achten in verband met een verkenning van een mogelijk bestaande of toekomstige opgave in de fysieke leefomgeving;
- f.
informeert en begeleidt de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders planindieners en ontwerpers gedurende het ontwerpproces;
- g.
voert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders vooroverleg met planindieners over een in te dienen aanvraag om een omgevingsvergunning;
- h.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over:
-
1 ̊. het stellen van maatwerkvoorschriften in verband met het uiterlijk van bouwwerken, de zorg voor cultureel erfgoed en werelderfgoed en andere zaken die de omgevingskwaliteit betreffen;
- i.
adviseert de Commissie op verzoek van burgemeester en wethouders over het geven van beschikkingen op grond van regels in verordeningen op grond van artikel 149 van de Gemeentewet die betrekking hebben op het cultureel erfgoed en op de omgevingskwaliteit, te weten regels over reclame in de openbare ruimte, voorwerpen op of aan de weg en ligplaatsvergunningen.
Paragraaf 3 Aanwijzing van besluiten waarover verplicht advies moet worden gevraagd
Artikel 3 Verplichte advisering
Burgemeester en wethouders winnen advies van de Commissie in omtrent een te nemen beslissing als bedoeld in artikel 2, tweede lid, onder a, onderdelen 1 ̊tot en met 4, en onder b.
Paragraaf 4 Samenstelling en inrichting Commissie
Artikel 4 Samenstelling
- 1.
De Commissie bestaat uit minimaal drie en maximaal 10 leden en een zelfde aantal plaatsvervangers. In de basis bestaat de commissie uit een (technisch) voorzitter, een adviseur omgevingskwaliteit en een adviseur erfgoed. Daarnaast zijn op afroep de volgende expertises beschikbaar:
- •
natuur en milieu;
- •
landschap;
- •
stedenbouwkunde/architectuur;
- •
duurzaamheid.
-
Het Gelders Genootschap voorziet indien nodig in tijdelijke adequate vervanging.
-
In de commissie kunnen 2 burgerleden zitting nemen met enerzijds monumentendeskundigheid en anderzijds kennis van de fysieke leefomgeving. Ten behoeve hiervan zijn als bijlage twee profielbeschrijvingen opgenomen (bijlage 1 en 2) en een procesbeschrijving (bijlage 3).
- 2.
De leden worden benoemd op persoonlijke titel op grond van de professionele deskundigheid die nodig is voor de advisering.
- 3.
De Commissie telt gelet op artikel 17.9, eerste lid, van de wet minimaal 2 leden deskundig op het gebied van de monumentenzorg.
- 4.
De leden vertegenwoordigen in gezamenlijkheid een gebalanceerde samenstelling van ruimtelijke disciplines. Ad hoc zijn extra disciplines oproepbaar.
- 5.
De leden en de plaatsvervangers zijn niet werkzaam onder verantwoordelijkheid van het gemeentebestuur.
Artikel 5 Benoeming
- 1.
De gemeenteraad stelt de in artikel 1 benoemde Commissie in op grond van artikel 17.9 Omgevingswet met de daaronder vallende LKM-commissie en mandaatcommissie.
- 2.
De bevoegdheid om de (burger)leden van de Commissie te benoemen en ontslag te verlenen delegeert de raad aan het college van burgemeester en wethouders.
- 3.
De Commissie benoemt uit zijn eigen leden de LKM-commissie en mandaatcommissie.
- 4.
De organisatie en uitvoering van de advisering wordt opgedragen aan het Gelders Genootschap.
- 5.
Het Gelders Genootschap draagt individuele deskundige leden voor ter benoeming.
- 6.
Het college kan een vacature openzetten voor het werven van burgerleden voor de thema’s monumenten en natuur en milieu.
- 7.
De leden kunnen voor een termijn van ten hoogste 3 jaar worden benoemd.
- 8.
Herbenoeming van leden kan eenmaal voor ten hoogste 3 jaar plaatsvinden.
- 9.
Afgetreden leden zijn 3 jaar na hun aftreden weer benoembaar.
- 10.
De leden worden op eigen aanvraag ontslagen. Zij kunnen voorts door burgemeester en wethouders worden geschorst en ontslagen wegens ongeschiktheid, onbekwaamheid of op andere zwaarwegende gronden.
Artikel 6 Ondersteuning van de Commissie
- 1.
Het secretariaat van de Commissie berust bij het Gelders Genootschap.
- 2.
Het secretariaat van de mandaatcommissie berust bij de gemeente Mook en Middelaar.
- 3.
De secretaris is voor zijn werkzaamheden voor de (mandaat)Commissie uitsluitend verantwoording schuldig aan zijn eigen (mandaat)Commissie.
- 4.
De secretaris van de mandaatcommissie kan worden ondersteund door andere ambtelijke medewerkers, die voor hun werkzaamheden voor de mandaatcommissie uitsluitend verantwoording schuldig zijn aan de secretaris. De secretaris en de medewerkers zijn geen lid van de Commissie.
Paragraaf 5 Advisering en standpuntbepaling
Artikel 7 Adviestermijn
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen aangeven binnen welke termijn een advies wordt verwacht.
- 2.
In geval burgemeester en wethouders geen termijn hebben gesteld brengt de Commissie – evenals mandaat- en LKM-commissie - advies uit binnen een termijn van vier weken.
Artikel 8 Beraadslaging en standpuntbepaling
- 1.
De vergaderingen waarin een of meer adviezen over aanvragen om omgevingsvergunning door of namens de Commissie worden vastgesteld zijn openbaar. Indien burgemeester en wethouders – al dan niet op verzoek van de aanvrager – een verzoek doen tot niet-openbare behandeling, dan dienen burgemeester en wethouders daaraan klemmende redenen op grond van artikel 5.1 e.v. van de Wet open overheid ten grondslag te leggen. De openbaarheid geldt zowel voor de beraadslagingen, de beoordeling als de adviezen.
- 2.
Belanghebbenden hebben in toelichtende zin spreekrecht in door de Commissie gehouden openbare vergaderingen. Tijdens de beraadslagingen is er geen spreekrecht.
- 3.
Over de uit te brengen adviezen door de Commissie wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee deskundige leden, de voorzitter daaronder niet inbegrepen. Over een advies over een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een rijksmonumentenactiviteit en een activiteit voor een gemeentelijk monument, wordt niet besloten dan in aanwezigheid van ten minste twee leden met deskundigheid op het gebied van de monumentenzorg.
- 4.
Leden die als opdrachtgever, ontwerper of anderszins betrokken zijn bij de uitvoering van een activiteit waarvoor een aanvraag is gedaan waarover de Commissie adviseert, onthouden zich van medewerking aan het desbetreffende advies en zijn tijdens de behandeling van en de besluitvorming over het advies niet in de vergadering aanwezig.
- 5.
De geheimhoudingsplicht als bedoeld in artikel 2:5, eerste lid, van de Algemene wet bestuursrecht is van toepassing op de Commissie en de daarvoor werkzame personen.
Artikel 9 Afdoening onder verantwoordelijkheid van de Commissie
1. Mandaatcommissie ruimtelijke kwaliteit en cultureel erfgoed
De Commissie kan onverminderd het bepaalde in artikel 17.9, eerste lid, van de wet en artikel 2,
derde lid, de advisering over een aanvraag om een omgevingsvergunning of over de voorbereiding
van een andere beschikking onder verantwoordelijkheid van de Commissie overlaten aan een of meer
daartoe aangewezen leden, of een mandaatcommissie.
Daarnaast adviseert de mandaatcommissie het college van B&W over alle onderwerpen, zoals
genoemd in art. 2., lid 2.
In de kern bestaat de mandaatcommissie uit de adviseur ruimtelijke kwaliteit en adviseur
cultuurhistorie van het Gelders Genootschap. In geval van monumenten of cultuurhistorisch
waardevolle gebouwen schuift ook het burgerlid monumenten aan.
2. Commissie erfgoed/cultuurhistorie
In geval van rijksmonumenten wordt vanuit het Gelders Genootschap voorzien in één extra adviseur
cultuurhistorie met een aanvullende discipline t.o.v. de vaste adviseur erfgoed.
3. Vertegenwoordiging in kwaliteitsteams
De Commissie kan zich door een of meer door haar daartoe aangewezen leden, de secretaris of
andere daartoe door haar aangewezen personen laten vertegenwoordigen in kwaliteitsteams,
omgevingsoverleggen en -tafels, of enig ander overleg waarin een mandaat voor het nemen van
besluiten benodigd is.
4. Reikwijdte mandaatcommissie
De aangewezen personen in geval van het eerste en tweede lid adviseren of nemen besluiten over
zaken waarvan volgens hen het oordeel van de Commissie als bekend mag worden verondersteld. Dit
geldt ook in gevallen waarbij de door de aangewezen personen beschikken over de relevante
deskundigheid benodigd in de specifieke situatie. In geval van twijfel wordt de advisering alsnog
overgelaten aan de Commissie.
Artikel 10 Adviseurs
- 1.
De Commissie kan zich voor het inwinnen van inlichtingen wenden tot daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen ambtenaren.
- 2.
De Commissie kan zich doen bijstaan door burgemeester en wethouders aangewezen andere deskundigen, voor zover dat voor de vervulling van haar taak nodig is.
- 3.
De in het eerste en tweede lid bedoelde personen kunnen op uitnodiging van de Commissie als adviseur deelnemen aan de beraadslagingen.
Artikel 11 Verwerking van het advies
- 1.
Burgemeester en wethouders kunnen eenmaal per activiteit een second opinion inwinnen bij een Commissie Ruimtelijke Kwaliteit van een andere gemeente, buiten het adviesgebied van het Gelders Genootschap. Alvorens dit te doen bieden B&W de Commissie de mogelijkheid tot heroverweging van het uitgebracht advies. In geval van een second opinion stellen B&W de Commissie van het voornemen hiertoe op de hoogte.
- 2.
In geval burgemeester en wethouders een beschikking geven in afwijking van het door de Commissie uitgebrachte advies verzenden zij een afschrift van die beschikking aan de Commissie.
Paragraaf 6 Werkwijze
Artikel 12 Reglement van orde Commissie
- 1.
De Commissie stelt haar werkwijze binnen de kaders van deze verordening nader vast in een reglement van orde.
- 2.
In het reglement van orde komt ten minste aan de orde:
- a.
de wijze waarop de agenda openbaar wordt gemaakt en belanghebbenden worden uitgenodigd;
- b.
het vereiste quorum voor een besluitvormende vergadering, de vergaderorde en orde van de beraadslaging, waarbij er een onderscheid wordt aangebracht tussen de toelichtende fase waarin het spreekrecht wordt uitgeoefend en de beraadslagingen;
- c.
de notulering en dossiervorming;
- d.
de wijze waarop de adviezen openbaar worden gemaakt;
- e.
de werkwijze bij afdoening onder verantwoordelijkheid van de Commissie als bedoeld in artikel 9;
- f.
de werkwijze in geval van online-vergaderen.
- 3.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor bekendmaking van het door de Commissie vastgestelde reglement van orde in het gemeenteblad.
- 4.
Voor de mandaatcommissie wordt door de Commissie een apart reglement van orde vastgesteld.
Artikel 13 LKM-commissie
- 1.
Er wordt voorzien in de instelling van een onafhankelijke en deskundige commissie ‘Limburgs Kwaliteitsmenu’ (LKM). Deze adviseert het college van B&W op verzoek over ontwikkelingen in het buitengebied die buiten de vastgestelde planologische kaders vallen. De LKM-commissie adviseert in die gevallen over hoe een passende kwaliteitsverbetering kan worden gerealiseerd, zodat de gemeente planologische medewerking kan verlenen.
- 2.
De LKM-commissie vertegenwoordigt in volledige bezetting in elk geval de volgende disciplines
- a.
voorzitter/adviseur omgevingskwaliteit;
- b.
cultuurhistorie;
- c.
(landschaps-)architectuur;
- d.
erfgoed;
- e.
kwaliteitsdeskundige;
- f.
financiën.
- a.
- 3.
Voor de werkwijze van de commissie LKM wordt een afzonderlijk protocol vastgesteld.
Artikel 14 Relatie met andere adviseurs
- 1.
Bij het aanstellen van een supervisor, een kwaliteitsteam of een andere adviseur op het gebied van de omgevingskwaliteit, niet zijnde een lid of een adviseur van de Commissie dragen burgemeester en wethouders zorg voor een goede afstemming tussen de werkzaamheden van deze adviseur en de Commissie.
- 2.
Het Gelders Genootschap ontvangt een vergoeding voor de advisering en de inzet van de leden van de Commissie en de adviseurs als bedoeld in artikel 10, lid 2.
- 3.
De burgerleden ontvangen van de gemeente Mook en Middelaar een vergadervergoeding voor hun inzet.
Paragraaf 7 Jaarverslag
Artikel 15 Jaarverslag
- 1.
De Commissie brengt jaarlijks vóór 1 juni verslag als bedoeld in artikel 17.9, zesde lid, van de wet uit van haar werkzaamheden in het voorafgaande kalenderjaar.
- 2.
In het jaarverslag komt ten minste aan de orde:
- a.
de wijze waarop toepassing is gegeven aan de kaders als bedoeld in artikel 17.9, derde lid, van de wet;
- b.
de wijze waarop uitwerking is gegeven aan de openbaarheid van vergaderen.
Paragraaf 8 Overgangs- en slotbepalingen
Artikel 16 Overgangsrecht
- 1.
De op grond van de Bouwverordening gemeente Mook en Middelaar 14e serie wijzigingen en de Erfgoedverordening 2012 Mook en Middelaar benoemde leden worden geacht te zijn benoemd op grond van dit besluit. De termijn van ten hoogste 3 jaar als bedoeld in artikel 5, lid 7, loopt vanaf de datum van de benoeming op grond van de Bouwverordening gemeente Mook en Middelaar 14e serie wijzigingen en de Erfgoedverordening 2012 Mook en Middelaar.
- 2.
Als voor de inwerkingtreding van de wet een aanvraag om een besluit is ingediend, blijft het oude recht, met betrekking tot de commissies op het gebied van welstand en monumentenzorg van kracht, met dien verstande dat de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit wordt geacht de in artikel 8 van de Woningwet, dan wel de in artikel 9.1, eerste lid, onder a, in samenhang met artikel 9.1 van de Erfgoedwet bedoelde Commissie te zijn.
Artikel 17. Vervallen [en intrekking] oude regeling
- 1.
De regels met betrekking tot de Commissie in hoofdstuk 9 van de Bouwverordening gemeente Mook en Middelaar 14e serie en de Erfgoedverordening 2012 gemeente Mook en Middelaar vervallen met ingang van 1 januari 2024.
Artikel 18. Inwerkingtreding en citeertitel
- 1.
Deze verordening treedt tegelijk met de Omgevingswet per 1 januari 2024 in werking.
- 2.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening op de Adviescommissie Omgevingskwaliteit Mook en Middelaar 2024.
Ondertekening
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Mook en Middelaar op 14 december 2023.
De griffier
mr. M.A.M. van Arensbergen
De voorzitter
mr. drs. W. Gradisen
Bijlage 1 Profielschets monumenten
Voor de Adviescommissie Omgevingskwaliteit is de gemeente Mook en Middelaar op zoek naar een
burgerlid monumenten.
Bevoegdheden en verantwoordelijkheden:
- •
Het leveren van een constructieve bijdrage aan de advisering.
- •
Beschikbaar op momenten dat de commissie vergadert.
Achtergrond:
- •
Affiniteit heeft met de plaatselijke monumentenzorg.
Vaardigheden & Persoonlijke kenmerken:
- •
Sociaal vaardig en collegiaal.
- •
ln staat zijn om bouwkundige tekeningen te lezen en een in de tijd passend oordeel te geven over voorliggende bouwplannen.
- •
Communicatief vaardig en niet bang zijn om een mening te geven.
- •
Geen persoonlijk en/of zakelijk belang dienen, maar vanuit een neutrale en onafhankelijke blik kunnen participeren.
- •
Het aannemen van een proactieve houding.
- •
Het zorgvuldig behandelen van vertrouwelijke informatie.
- •
Niet ambtelijk of politiek actief binnen de gemeente.
- •
Woonachtig in de gemeente Mook en Middelaar en een sterke binding hebben met wat er leeft binnen de gemeenschap.
Vergoeding:
- •
Vergadervergoeding á €70,--.
Bijlage 2 Profielschets fysieke leefomgeving
Voor de Adviescommissie Omgevingskwaliteit is de gemeente Mook en Middelaar op zoek naar een
burgerlid fysieke leefomgeving.
Bevoegdheden en verantwoordelijkheden:
- •
Het leveren van een constructieve bijdrage aan de advisering.
- •
Beschikbaar op momenten dat de commissie vergadert.
Werkervaring en opleiding:
- •
Kennis, expertise en werkervaring op het gebied van de fysieke leefomgeving is een vereiste.
- •
Geïnteresseerd is in architectuur en omgeving.
Vaardigheden & Persoonlijke kenmerken:
- •
Sociaal vaardig en collegiaal.
- •
ln staat zijn om bouwkundige tekeningen te lezen en een in de tijd passend oordeel te geven over voorliggende bouwplannen.
- •
Communicatief vaardig en niet bang zijn om een mening te geven.
- •
Geen persoonlijk en/of zakelijk belang dienen, maar vanuit een neutrale en onafhankelijke blik kunnen participeren.
- •
Het aannemen van een proactieve houding.
- •
Het zorgvuldig behandelen van vertrouwelijke informatie.
- •
Niet ambtelijk of politiek actief binnen de gemeente.
- •
Woonachtig in de gemeente Mook en Middelaar en een sterke binding hebben met wat er leeft binnen de gemeenschap.
Vergoeding:
• Vergadervergoeding á €70,--.
Bijlage 3 Procesbeschrijving
De Adviescommissie Omgevingskwaliteit bestaat in de basis uit een (technisch) voorzitter, een adviseur
omgevingskwaliteit, een adviseur erfgoed van het Gelders Genootschap en eventueel twee burgerleden.
Daarnaast zijn op afroep de volgende expertises beschikbaar: architect, landschapsadviseur, tweede
adviseur erfgoed (bij rijksmonumenten) en een adviseur duurzaamheid. De commissieleden
vertegenwoordigen in gezamenlijkheid een gebalanceerde samenstelling van ruimtelijke disciplines. De
twee burgerleden bezitten enerzijds monumentendeskundigheid en anderzijds kennis van de fysieke
leefomgeving.
Namens de Adviescommissie Omgevingskwaliteit wordt het grootste deel van de plannen afgehandeld
in een (kleine) mandaatcommissie met daarin vertegenwoordigd de adviseurs omgevingskwaliteit en
erfgoed van het Gelders Genootschap en eventueel twee burgerleden. De werkwijze bij mandaat is
verder uitgewerkt in een reglement Adviescommissie Omgevingskwaliteit. Het reglement wordt
vastgesteld tijdens de eerste vergadering van de Adviescommissie Omgevingskwaliteit in 2024. Dan
worden ook afspraken gemaakt over de reikwijdte van het mandaat.
In dit document wordt toegelicht wat de gemeente van de burgerleden verwacht, en wat zij van de
gemeente mogen verwachten. Jaarlijks zal er een evaluatiemoment worden ingepland met gemeente
Mook en Middelaar en de Adviescommissie Omgevingskwaliteit om o.a. de werkwijze en het functioneren
van de commissie te bespreken. Eventuele aanpassingen of verbeteringen kunnen dan worden
besproken en doorgevoerd.
Verwachtingen aan de burgerleden van de adviescommissie.
De gemeente mag het volgende van de burgerleden verwachten:
- •
Beschikbaar op momenten dat de voltallige Adviescommissie Omgevingskwaliteit vergadert.
-
Er wordt maandelijks een vergadering gepland mits er agendapunten zijn. De dag, het tijdstip en de locatie worden door de commissie zelf bepaald. Indien er geen agendapunten zijn, kan de vergadering geannuleerd worden. Het streven is om de vergadering minimaal 1 keer per kwartaal door te laten gaan, waarbij de gemeente advies zal vragen over bouwplannen, beleidsontwikkelingen en/of eventuele bestaande of toekomstige opgaven in de fysieke leefomgeving. Daarnaast kan het, vanwege een tijdslimiet, af en toe voorkomen dat de gemeente buiten deze vaste vergadermomenten een vergadering inplant voor advies over bouwplannen.
- •
Beschikbaar op momenten dat de mandaatcommissie vergadert
-
De mandaatcommissie vergadert in principe om de twee weken op het gemeentehuis in Mook en Middelaar. Indien er thema’s besproken worden waarbij de kennis van de burgerleden noodzakelijk is, worden de burgerleden voor de mandaatcommissie uitgenodigd. Van de burgerleden wordt verwacht dat ze aansluiten bij deze vergadering of hun advisering schriftelijk indienen bij de commissie. In overleg kan worden besloten om digitaal te vergaderen.
- •
Een constructieve bijdrage leveren aan de advisering.
-
De burgerleden leveren vanuit hun eigen expertise een actieve en constructieve bijdrage aan de beraadslaging en advisering.
Verwachtingen aan de gemeente.
De burgerleden mogen het volgende van de gemeente verwachten:
- •
Voorleggen van plannen en/of beleidsstukken.
-
De gemeente streeft ernaar om minimaal 1 keer per kwartaal bouwplannen en/of beleidsontwikkelingen voor te leggen aan de adviescommissie, zodat er structureel terugkoppeling plaatsvindt tussen gemeente en commissie (en de twee partijen met elkaar in verbinding blijven). De gemeente streeft ernaar om minimaal één week voorafgaand aan de commissievergadering de agendapunten bekend te maken. Bij een mandaatvergadering (waarin reguliere plannen en initiatieven besproken worden) maakt de gemeente uiterlijk drie dagen voor de vergadering de agendapunten bekend.
- •
Terugkoppeling van besluiten van het college
-
De gemeente waardeert het gegeven advies en neemt het mee in het nemen van een besluit van het college over een bouwplan of initiatief. Mocht er worden afgeweken van een advies, dan zal de gemeente dit aan de commissie terugkoppelen.
- •
Een vergoeding voor de inzet.
-
De gemeente stelt een vergoeding van €70 per vergadering beschikbaar voor de burgerleden.
Ziet u een fout in deze regeling?
Bent u van mening dat de inhoud niet juist is? Neem dan contact op met de organisatie die de regelgeving heeft gepubliceerd. Deze organisatie is namelijk zelf verantwoordelijk voor de inhoud van de regelgeving. De naam van de organisatie ziet u bovenaan de regelgeving. De contactgegevens van de organisatie kunt u hier opzoeken: organisaties.overheid.nl.
Werkt de website of een link niet goed? Stuur dan een e-mail naar regelgeving@overheid.nl